Kapacitet för motståndskraftig och inkluderande urban kollektivtrafikinfrastruktur och byggd miljö
Kollektivtrafik är en viktig del av den urbana infrastrukturen. Försök att påskynda utvcklingen av kollektivtrafiklösningar bygger ofta på att försöka uppnå miljöfördelar genom att balansera kostnaderna. Det är fortfarande oklart sambandet fungerar mellan den byggda miljön och utvecklingen av kollektivtrafiklösningar. Projektet fokuserar på att undersöka ojämlikheter i termer av behov, kapacitet, beslutsfattande och tillgänglighet. I projektet analyseras även hur, och i vilken utsträckning, kollektivtrafiken och politiken kring den byggda miljön tar hänsyn till distribution och deltagande. Det kommer att skapas en gemensam förståelse för om, och hur, stadsplaneringsmål avseende resiliens kan stärkas genom inkluderande processer. Projektet tittar på mikromobilitet, prisstrukturer, flexibel on-demand kollektivtrafik med mera ibland annat Stockholm och Oslo.
Medverkande från Sverige: Tyréns, Lunds universitet, Stockholm stad, Kollektivtrafikcentret K2, Tier Mobility Sweden, Huddinge kommun, Resenärsforum.